ДІДУХ. ІСТОРІЯ РОДИННОГО ОБЕРЕГА
Українці – нація хліборобів, все у нас розгортається навколо аграрного календарного року. Встановлення дідуха і всі інші ритуали, пов’язані з ним – це аграрна магія. Дідух – це культ роду. Цей сніп був містилищем, де зимує дух предка. Одна з назв колядного снопа – “рай”, місце, де перебуває дух предків. Основна функція дідуха – пошанування померлих пращурів і забезпечення багатого врожаю. Дідухом міг бути перший чи останній сніп, або ж – найгарніший. Традиції – дуже локальна річ, тож виготовляли дідухи із різного збіжжя – залежно від того, у якому регіоні що росло. Пшениця, до речі, не є найдавнішою культурою, найдавнішими в Україні є просо і жито.
Дідух ще мав назви
Коляда, Корочун, Колядник. Це був сніп або плетені пучечки, обв’язані
стрічками, але не так, як переважно продають нині – не був він таким
розцяцькованим. Переважно на Різдво встановлювали дідуха – сніп, але є регіони,
де були і дід, і баба. Дід – це сніп, а Баба – це солома, яку могли класти під
стіл. Встановлювали його переважно на покутті – це був кут за діагоналлю від
печі, заносили на святий вечір, а виносили у різних місцевостях по-різному.
Десь – на третій день свят, десь – аж по закінченню усіх святкувань, десь,
може, й довше стояв. Після винесення дідух могли вимолочувати, сіяти,
згодовувати худобі чи птахам – традиція дуже розмаїта. Дідухом цей сніп
називався тому, що був символом померлих пращурів. Саме через це його і
виносили з хати наприкінці свят: відповідно до структури зимової обрядовості,
душі померлих пращурів запрошували на святкування, а потім, у певний час,
відпроваджували. У Західній Україні,
район Львова, різдвяні снопи палили на третій день Різдва, щоби зігріти
прабатьків. Гріти покійників – відправляти їх у той світ і вогонь освітлював їм
дорогу. Окрім того, спалення дідуха викликає асоціацію з принесенням людського
життя у жертву з надією, що це сприятиме доброму врожаєві. У Карпатах дідух
могли класти під стіл, а на Закарпатті під сніп ховалася дитина, котра мукала,
щоб у новому році добре велася худоба. Нині дідух часто купують один і
використовують з року в рік. У минулому так не робили – щороку зжинали новий і
щороку знищували. Нині дідух виконує здебільшого естетичну функцію.
Більше дізнатись про дідуха та звичаї, пов’язані з ним, можна за
цими джерелами:
Морозенко М. Наші звичаї і традиції. – Київ: ІРІО,
2024. – 208с.
Скуратівський В. Дідух : свята українського народу /
В.Т. Скуратівський; худож.: О. Коваль, Н. Коваль. Київ : Освіта, 1995.– 272 с.
Магера М. Дідух / М. Магера // Дві
повісті. – Хмельницький,2005. – С.38-40.
Дрик О. Звичаї українського народу зимового циклу з
елементами театрального видовища / О. Дрик
// Українська мова і література в
школах України. – 2021. – № 6.– С. 44-48.
Хатні обереги українців // Українська Родина. –
2024. – № 2. – С. 45-47.
Завалова І. Символ українського Різдва : бесіда за
картиною О.Шупляка "Різдвяний дідух" / І.
Завалова // Джміль. – 2018.– № 12. – С.
26-27.
Шрамко А. Дідух / А. Шрамко // Джміль.– 2018. – № 12. – С. 28-29.
Що таке дідух, і чому він знову актуальний в Україні
: розмова про традиційний різдвяний символ[Електронний
ресурс] // Громадське радіо. – Режим доступу: https://hromadske.radio/podcasts/my-ie-buly-y-budem-informatsiynyy-maraton/shcho-take-didukh-i-chomu-vin-znovu-aktualnyy-v-ukraini
. – Назва з екрана. – Дата публікації: 09.12.2023
Немає коментарів:
Дописати коментар